Патріотичне виховання на уроках англійської мови
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.
(В. О. Сухомлинський).
Найголовнішою проблемою в усі часи і для всіх народів була і залишається проблема виховання.
Виховання людини – складний процес, який здійснюється як у результаті цілеспрямованого виховання сім’ї, школи, вулиці, так і під впливом різноманітних факторів. Визначальну роль у становленні особистості відіграє саме школа, як основний соціальний інститут, оскільки саме в стінах школи у дитині закладаються усі цілісні орієнтації, засвоюються основні соціальні відносини і норми, формується соціальна поведінка.
На сучасному етапі становлення нашої держави національно-патріотичне виховання набуває надзвичайного значення. Адже патріотизм - це почуття, що закріплене віками і тисячоліттями, що поєднує в собі любов до своєї Вітчизни та свого народу, бажання зберегти і готовність захистити цілісність держави.
Серед безлічі навчальних дисциплін іноземна мова посідає особливе місце в формуванні патріотизму школярів. Її своєрідність полягає в тому, що в ході вивчення учні здобувають не лише знання з основ науки, а вміння й навички користуватися чужою мовою як засобом спілкування, одержання нової корисної інформації. Викладання англійської мови в сучасній школі дає вчителю широкі можливості по вихованню громадянськості й патріотизму. Цьому сприяє комунікативна складова предмету, його спрямованість до вивчення побуту, звичаїв, традицій і, насамперед, мови іншого народу.
В процесі вивчення англійської мови формуються патріотичні погляди та переконання, формується пошана до загальнолюдських цінностей, відповідно до вікових особливостей дітей. Вивчаючи разом з мовою життя інших країн, школярі порівнюють отриману інформацію з життям рідної країни. Завдяки такому порівнянню вони вчаться бачити успіхи своєї країни і її проблеми, поважати й цінувати традиції й звичаї свого народу. Почуття національної гідності зміцнюється, коли учні вільно можуть розповісти іноземним гостям про свою оселю, родину, країну, свій край, його історію, цікаві географічні маршрути, наукові досягнення, твори мистецтва, традиції й звичаї.
Виховання патріотизму було й залишається одним з головних завдань учителів іноземної мови при роботі над такими темами, як "Моя школа", "Наша країна", "Відомі люди", "Традиції й звичаї", "Спорт", "Музика", "Театр", "Кіно", "Живопис", "Свята" та ін. звичайно
Наприклад, однією з тем у початковій школі є тема «Сім’я». Під час вивчення цієї теми патріотизм зароджується разом з формуванням родинних почуттів до своєї матері, батька та інших родичів. У нашій школі поряд з ознайомленням з реаліями англомовних країн учні вивчають державні символи України засобами іноземної мови. Починається це вже в другому класі, коли вони вивчають кольори на уроках англійської мови.
Працюючи над темами "Моє місто", "Мій дім" виховною метою є виховання почуття любові до рідного краю, почуття гордості за свою домівку. Протягом теми «Свята та традиції» школярі знайомляться з культурою та традиціями англомовних країн саме через призму українських традицій та свят. Тому, знайомлячись із традиціями зарубіжних ровесників, ми обговорюємо сімейні традиції, традиції святкування у власній родині та у дитячому колективі.
Для учнів середньої школи завдання стають складнішими, проте не менш цікавими та корисними. Наприклад, у 8 класі вивчається матеріал про Україну, її історичні та пам’ятні місця, описуються світлини мальовничих куточків нашої Батьківщини. Також працюємо над текстами, які поширюють знання з історії виникнення столиці України міста Києва та його визначних місць. У 9 класі знайомляться з природничим комплексом нашої країни, станом її екології, природними заповідниками.
Предметна інформація на уроці іноземної мови має гуманітарний і часто інтернаціональний характер. Тут формується пошана до загальнолюдських цінностей. Предметна інформація на уроці іноземної мови часто розкриває багатогранність людського життя, відмінності, на які кожна людина має право. На уроці іноземної мови є сприятливі умови для виховання пошани до духовних цінностей свого народу, для формування патріотичних почуттів.