ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

18.11.2020 23:30

Працюючи з учнями  різних класів можна зробити простий висновок -  дитина, сідаючи за шкільну парту, чекає чогось цікавого і незвичайного. Вона щира і відкрита, з великим бажанням творити, тому на уроках варто використовувати методи, що стимулюють учнів до творчої, продуктивної праці, викликають прагнення до активних дій, спілкування і висловлювання власних думок англійською мовою.

        На мою думку застосування інтерактивних технологій є найбільш ефективним шляхом реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови. Перевагами інтерактивного навчання є свідоме засвоєння учнями навчального матеріалу і подальше застосування його на практиці; можливість розвитку в школярів креативного мислення; можливість створення умов навчання, за яких школярі активно взаємодіють, обговорюючи проблеми та намагаючись довести власну позицію. Також важливим моментом є самооцінка учнів, аналіз своїх досягнень і причин труднощів.

          Інтерактивність – це здатність до взаємодії, навчання у режимі бесіди, діалогу, дії. Отже, це метод, в якому той, хто навчається, є учасником. Учень не виступає лише слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається на уроці.

        Використання інтерактивних технологій на  уроках англійської  мови створює атмосферу доброзичливості і порозуміння, в учнів зникає почуття страху, підвищується активність,  розвивається творчість. Саме така атмосфера допомагає продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та формування й розвитку вмінь і навичок.. Власний досвід доводить, що використання інтерактивних технологій дає змогу:

  • зробити навчання цікавим;
  • навчати формулювати власну думку;
  • моделювати різноманітні соціальні ситуації;
  • будувати стосунки в групі;
  • навчати поважати альтернативну думку;
  • збагачувати соціальний досвід учнів;
  • розвивати навички самостійної творчої роботи;
  • вміти шукати компроміси.

        Багаточисленні прийоми інтерактивного навчання забезпечують можливість вибору для вчителя: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Крісло автора», «Коло ідей»,   «Навчаючи учусь»,   парна та групова робота, метод асоціацій, рольові ігри і т. д.  Проте, варто підкреслити необхідність ретельної підготовки до кожного уроку, на якому використовуються інтерактивні види робіт. Адже необхідно, по-перше, чергувати їх з традиційними завданнями і, таким чином, передбачити та уникнути стомлюваності учнів, а, по-друге, треба, щоб інноваційні завдання допомагали  створити ситуації успіху для кожного школяра.

        Таким чином, використання інтерактивних технологій вимагає детального аналізу  діяльності учня та вчителя, з одного боку, та ретельного планування уроку, з іншого. (див. табл. 1).

Таблиця 1

Основні види діяльності учасників інтерактивного навчання

Діяльність учителя

1. Використовує діалогічні методи.

2. Організовує дискусії.

3. Спонукає висловлювати і аргументувати власну думку.

4. Вчить правильно ставити запитання та відповідати на них.

5. Пропонує письмові роботи (твір, розповідь, лист).

6. Створює проблемні ситуації, практикує захист творчих робіт та проектів.

 

Діяльність учнів

1. Висловлюють і аргументують власну думку.

2. Роблять доповіді, пишуть твори, листи .

3. Проводять захист  проектів, роблять презентації.

4. Ставлять запитання до учнів та вчителя.

5. Відповідають на запитання учнів чи вчителя.

6. Вміють визначити свої помилки.

 

        Інтерактивні технології можна використовувати на різних етапах уроку в залежності від його типу, рівня підготовленості учнів, їх кількості у класі. Під час одного уроку я використовую не більше двох інтерактивних завдань, поєднуючи їх з  з традиційними методами.

Наведу приклади інтерактивних завдань на кожному з етапів уроку.

        Початок уроку виконує дві важливі функції: організацію класу до активної роботи на уроці та створення іншомовної атмосфери з метою переведення учнів на іншомовну мовленнєву діяльність. Саме на цьому етапі потрібно зацікавити дітей, стимулювати їх інтерес до діяльності на уроці. Наприклад, пропонуємо  учням на основі ряду слів чи малюнків відгадати тему уроку, обговорити її, визначити цілі;  заповнити схему з ключовим словом чи питанням, підібрати асоціації до слова, продовжити думку.                    

        В основній частині уроку вирішуються його головні завдання. Це може бути подача нового матеріалу, тренування учнів у вживанні цього матеріалу в мовленні, практика в мовленнєвій діяльності, систематизація або узагальнення засвоєного і контроль мовленнєвих навичок та вмінь.

Наприклад, саме на  етапі пропонуємо  виконання тренувальних вправ на закріплення матеріалу (замініть малюнок на слово, використовуючи структуру «I’ve got»; розгляньте «родинне дерево», прослухайте розповідь, знайдіть неправдиві речення, виправте їх спираючись на картинку -  учні  працюють у парі; закінчіть речення; прийом групової роботи «Мозаїка», коли кожна група має окремі завдання, проте вони об’єднанні однією темою, та доповнюють  один одного;  пошук додаткової інформації в журналах, газетах з метою створення індивідуальної чи групової доповіді, презентації).

          На етапі рефлексії результатів та підведення підсумків для учнів важливо розуміти для чого вони виконували певні завдання на уроці, а головне, яких результатів вони досягли в процесі навчання. На цьому етапі я використовую такий прийом як «Мікрофон», коли всі учні мають змогу висловити свою думку.

       Підсумовуючи можу сказати, що інтерактивні технології навчання навчання на різних етапах уроку іноземної мови – це не лише спосіб підвищити мотивацію учнів до вивчення мови, але й  покращити атмосферу у класі, яка сприятиме співробітництву та порозумінню між учнями та вчителем.